Den senaste tiden har vi hört flera föräldrar och unga ledare som beklagar sig över Elaine Eksvärd, Patrik Sjöberg och initiativen Förskolebrevet och Idrottsbrevet som förebygger sexuella övergrepp på barn. Vi hör hur diskussionerna går utanför omklädningsrummen efter våra sessions och det visar sig att de har lyssnat på Alex och Sigges poddavsnitt ”Bergakungens sal” som kritiserar initiativen. En fotbollstränare refererar till podden och säger: ”De är självutnämnda experter och vet inte vad de pratar om, de hetsar folk att se övergrepp överallt. De där breven bygger på skit-statistik”.
Men till saken hör att breven inte har skrivits av varken Elaine eller Patrik. De har däremot skrivits av kriminologerna Maria Dufva och Nina Rung, som har många års utbildning och erfarenhet av hur vi kan förebygga sexuella övergrepp mot barn. Statistiken i materialet bygger bland annat på en undersökning från Allmänna barnhuset. När vi undrar om de har läst breven blir svaret nej. Vad är det då som får en att ta parti och argumentera för Alex och Sigges hårda kritik, som faktiskt inte stämmer?
Det blir tydligt i samtalet, framför allt när vi går till oss själva, att vi lever i en kultur där influencers i många fall påverkar vår attityd och verklighetsuppfattning mer än lättillgänglig fakta. Vi har lyssnat på Alex och Sigge i flera år, vi gillar podden, den brukar vara bra. Vi har skrattat och inspirerats. Skrattat åt saker som egentligen är tveksamma, utan att tänka efter så mycket. Det är de skratten och inte minst vanan att lyssna på två sköna personer som har fått oss att inte tänka efter. De som får oss att skratta, är nog de som påverkar oss mest.
Men den här gången reagerade vi på att flera av deras påståenden om breven faktiskt inte stämmer eftersom vi själva har läst dem. Kanske kan vi tillsammans lära oss någonting av det här. Hur ofta faktakollar jag det jag hör? Om jag inte faktakollar så kanske jag ska vara försiktig med att ta det för sanning.
I våra Locker Room Talks snackar vi jämställdhet i omklädningsrum med idrottskillar mellan 10 och 14 år. Nu har vi fått ytterligare en tanke att ta vidare till våra sessions – det är helt klart läge att börja prata om hur vi påverkas av olika ledare. Att en influencer inte alltid har rätt, fast man tänker att de borde ha koll. Det handlar om att skjuta mot samma mål. Vi måste alla ta reda på fakta innan vi köper det någon häver ur sig. Även om vi är vana att garva åt deras skämt. I det här fallet för barnens skull. Låt oss inte på grund av felaktiga fakta förstöra den säkerhet som barnen så väl behöver. Barnen behöver dig och mig, de behöver alla som tillsammans vill bygga upp ett bättre skydd runt barnen.