Reportage.

2016-11-08 09:28
I dag hinner man inte med projekt och fördjupningar, sådant som eleverna minns, säger läraren Jörgen Svensson. Det är bara råplugg, nationella prov och betyg. Bild: Åke Lindgren
I dag hinner man inte med projekt och fördjupningar, sådant som eleverna minns, säger läraren Jörgen Svensson. Det är bara råplugg, nationella prov och betyg.

"Råplugg, nationella prov och betyg"

"Jag sitter inte ner under hela dagen. Kraven är så stora att varje minut måste tas till vara." Det säger Jörgen Svensson, lärare i en sexa på Tamburinens låg- och mellanstadieskola i Klockartorpet, om lärarbristen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Prenumerera digitalt

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast 26 september så får du en hel månad för bara 39 kronor. Avsluta när du vill.

Prenumerera på papper

Från

327 kr

Beställ här!

Få tidningen både på papper och digitalt. Betala per månad.

På Tamburinen arbetar lärarna i lag på tre i två klasser. Det är ett område med många elever som behöver extra stöd i skolan. Men i Jörgen Svenssons lag fattas en behörig lärare som ersatts av en lärarassistent. Den behörige läraren fick gå till ett annat lag som helt saknade behörig lärare.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Bristen på behöriga lärare påverkar arbetsbelastningen mycket, säger Jörgen Svensson. Vi andra måste gå in och stötta, inte minst med betygssättning som bara behöriga lärare får ta ansvar för.

– Och är någon borta får vi nästan aldrig en vikarie, tillägger han. Vi andra får gå in där också.

Behöriga lärare är en akut bristvara i hela landet i dag. Det betyder ett pusslande och improviserande med dem som finns, så att alla klasser ska täckas in – på något sätt.

"Kollegor har svårt att orka med"

En skola som Tamburinen, i ett område med problem, har dessutom svårare att få tag på vikarier – vilken vikarie som helst.

– Alternativet att ungarna blir utan lärare finns inte, säger Jörgen Svensson. Det klarar inte barn på låg- och mellanstadiet. Istället får vi andra trolla med knäna.

– Arbetstyngden har ökat dramatiskt, konstaterar han. Jag har alltid jobbat mycket, men inte så mycket som under de senaste åren.

Jörgen Svensson påpekar att det inte bara handlar om lärarbrist, utan också om alla de krav som kommit genom åren, både på lärare och elever.

– Administrationen tar mycket tid, tycker han. Allt som rör eleverna ska dokumenteras på ett bevisbart och rättssäkert sätt. Mycket av det skulle kunna göras av andra.

– Samtidigt ska vi hinna planera vår verksamhet, säger Jörgen Svensson. Den tiden försvinner oftast till annat.

– Eleverna på låg- och mellanstadiet ska dessutom klara undervisning som förr låg på högstadiet, säger han. Inte alla är mogna för abstrakta resonemang som att analysera befolkningsutveckling eller energins oförstörbarhet i den åldern. Listan på vad eleverna ska kunna är lång.

– Jag märker att kollegor har svårt att orka med. Värst är det för nya lärare som inte har någon rutin, fortsätter han. Jag förstår om de ger upp och väljer att göra något annat.