Inrikes.

2016-11-18 06:44
Bild: Lucas De Vivo

Majoriteten skär ner på kollektivtrafiken

Den styrande majoriteten i Region Östergötland vill skära ner anslagen till kollektivtrafiken från 60 till 50 procent. Justerade priser blir en av följderna, enligt Östgötatrafiken.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Prenumerera digitalt

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast 26 september så får du en hel månad för bara 39 kronor. Avsluta när du vill.

Prenumerera på papper

Från

327 kr

Beställ här!

Få tidningen både på papper och digitalt. Betala per månad.

Kollektivtrafiken i Östergötland har varit föremål för stora förändringar under året. Först förändrades busstiderna och i slutet av sommaren lade Östgötatrafiken ner 28 busslinjer. Den största neddragningen av landsbygdstrafik de någonsin har gjort. Upprörda röster hördes från såväl kommunpolitiker, som elever och pendlare som drabbades av de nedlagda busslinjerna. Men politikerna i Region Östergötland som har drivit igenom beslutet stod fast. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Det är oerhört viktigt med en levande landsbygd. Men man måste hitta andra lösningar än kollektivtrafik, sade Göran Gunnarsson (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland, till ETC Norrköping i september. 

Höjda priser

Nu riskerar resenärerna att dessutom utsättas för höjda priser då det i trafik- och samhällsplaneringsnämndens nya trafikförsörjningsprogram finns en tydlig ambition att minska den andel av kostnaderna för kollektivtrafiken som det offentliga står för. Från den nuvarande nivån på 60 procent vill de minska subventionerna till 50 procent. Vilket innebär att den del som resenärernas biljetter står för ökar. Skrivningen fanns med redan i det program som togs för tidsperioden 2012–2020. Det nya programmet är tänkt att löpa till 2030.

Region Östergötland styrs av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Vice ordförande i trafiknämnden, som ansvarar för kollektivtrafiken sedan den flyttades från kommun till dåvarande landstinget 2012, är Bengt Nordström (MP).

Varför röstar Region Östergötland, med miljöpartister i ledning, för att minska det offentligas stöd till kollektivtrafiken?

– För det första så är det inte Miljöpartiet som tar det här beslutet själva utan en enig nämnd. Det är ett program där alla partier har gjort inspel. Det är också så att vi har haft ganska kraftiga kostnadsökningar. Då måste vi balansera upp det här för att kunna utveckla trafiken ytterligare.

Nordström tror inte att den nya ambitionen kommer att leda till att det blir dyrare att resa eller att det skulle minska antalet resenärer i kollektivtrafiken och därmed öka biltrafiken.  

– Nej, det tror jag inte. Man kan nå den minskade subventionsgraden på flera sätt, inte bara med priserna. Vår ambition är att fylla bussarna, så att vi får in mer pengar från de resande och bättre använder vår kapacitet. Det är bästa sättet att höja intäkterna.

Det finns ingen ambition från Miljöpartiet i Östergötland att sänka priserna i kollektivtrafiken för att locka fler att resa hållbart?

– Nej, det är inget vi arbetar med. Vi jobbar mer med styrning mot olika typer av resesätt. Det har med enkelheten i kollektivtrafiken att göra, som nästan är viktigare för att få fler resenärer än vad prislappen är. Det ska vara enkelt och smidigt att resa kollektivt. Till exempel måste vi se till att pendlingsstråken fungerar.

Östgötatrafiken är det företag som står för kollektivtrafiken i Östergötland. I ett mejl skriver deras kommunikationschef, Eva Jylltorp, att de ser väldigt positivt på satsningen att minska den offentliga finansieringen av kollektivtrafiken:

– Östgötatrafiken arbetar på uppdrag av regionens politiker och tycker att denna ambition och inriktning är mycket bra.

Flera olika insatser

Hon menar vidare att det kommer att krävas flera olika insatser för att nå målsättningen. En av dem är att justera priserna.

– Det måste till en växelverkan mellan förändrat utbud, fler kunder och justerade priser om målet ska kunna nås. Därtill behöver länets kommuner prioritera kollektivtrafikens framkomlighet framför den privata bilens.