Enligt Ilmar Reepalus utredning skulle ett vinsttak på sju procent inom välfärden säkerställa att merparten av medlen stannar i verksamheten. För 2014 skulle det handla om minst 4,5 miljarder kronor, skriver Dagens medicin. Reepalu kommer även fram till att lönsamheten i den skattefinansierade välfärden är mycket högre än för tjänstesektorn i stort. Avkastningen på operativt kapital inom välfärdssektorn är enligt utredningen 47 procent. Företag som driver förskolor, grundskolor och gymnasieskolor har baserat på uppgifter från Statistiska Centralbyrån redovisat vinster över sju procent som uppgår till sammanlagt 3,4 miljarder kronor under åren 2010 -2014, uppger Arbetet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”Inga friskolor kommer att överleva”
Markus Brunfelt, rektor för Kunskapsskolan i Norrköping håller inte alls med om att friskolor plockar ut för övervinster.
– I praktiken innebär vinsttaket att vi inte kommer att ha några marginaler att ge särskilt stöd till elever eller något sådant. Man går på möjligheten att kunna buffra och utöka it-täthet, kompetensutveckla personal och så vidare. På Kunskapsskolan har all vinst sedan vi startade återinvesterats i verksamheten, säger Markus Brunfelt.
Han tycker att ett vinsttak på sju procent skulle slå åt fel håll. Att det skulle påverka valfriheten och innebära att de elever som väljer friskolor i dag inte kommer att kunna välja dem framöver.
– För friskolorna kommer inte att finnas kvar om förslaget går igenom. Inga friskolor kommer att överleva eftersom de ger sig på det operativa kapitalet och inte rörelsemarginalen, säger Markus Brunfelt.
Visst är det bra att oseriösa aktörer sållas bort, men ett vinsttak skulle även drabba seriösa friskolor, menar Magnus Brunfelt.
– Debatten har blivit missriktad. Det görs inga övervinster, för det går inte att bedriva en skola med bra kvalitet och samtidigt göra stora vinster, säger han.
Vinsterna inte det stora problemet
Olle Johansson (S), ordförande för kommunens utbildningsnämnd, tycker inte heller att ett vinsttak är att sträva efter inom skolvärden.
– Jag tror inte att vinsterna är det stora problemet. Och att hitta på system för att begränsa vinster leder ofta till att man hittar andra vägar att ta ut vinster, så jag tror inte att det är den vägen vi ska gå, säger Olle Johansson.
Han tycker istället att det är dags att vi inser att vi har ett kvalitetsproblem inom den svenska skolan och att vi tar tag i det.