Inrikes.

2016-09-09 06:01
  • Östgötatrafikens beslut  att lägga ned 28 buss- linjer och minska turerna på 16 har fått stark kritik.   Bild: Niclas Albinsson
    Östgötatrafikens beslut att lägga ned 28 buss- linjer och minska turerna på 16 har fått stark kritik.
  • "Kanske ska vi satsa mer på kultur på landsbygden i stället", tycker Göran Gunnarsson (C). "Det vore kanske ett bättre stöd än kollektivtrafik." Bild: Niclas Albinsson
    "Kanske ska vi satsa mer på kultur på landsbygden i stället", tycker Göran Gunnarsson (C). "Det vore kanske ett bättre stöd än kollektivtrafik."

"Flera tvingades sova över på jobbet"

Östgötatrafiken har genomfört den största neddragningen någonsin på landsbygdstrafiken. 28 linjer är nedlagda och 16 har fått minskat antal turer – med följden att skolbarn och anställda har fått svårt att ta sig till skolor och arbetsplatser. "Det är ju risk att folk lämnar landsbygden om barnen inte kan komma till skolan", säger Niklas Lundström (V).

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Prenumerera digitalt

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast 26 september så får du en hel månad för bara 39 kronor. Avsluta när du vill.

Prenumerera på papper

Från

327 kr

Beställ här!

Få tidningen både på papper och digitalt. Betala per månad.

– Min personal kunde inte komma till jobbet, berättar Petra Johansson-Persdotter, delägare i Skärgårdsbyn Mon på Norra Finnö i S:t Anna skärgård. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Ett 20-tal anställda jobbar där på sommaren, företagets högkonjunktur. Flertalet är unga utan körkort och bil. Det krävdes ständiga akuta ändringar i arbetsschemat för att verksamheten skulle fungera när bussarna drogs in i slutet av sommaren. 

Tvingades sova över på jobbet

– Det här är en bransch där många unga jobbar, kanske har sitt första jobb, säger Petra Johansson-Persdotter. Nu blev de beroende av föräldrar som skjutsade och det fungerade inte alltid. Flera tvingades sova över här.

– En anställd på restaurangen här kunde knappt jobba alls efter nedläggningen av linje 453 från Söderköping och hit, säger hon.

– Detta innebär stora problem inför nästa år, fortsätter Petra Johansson-Persdotter. Jag måste rekrytera äldre personer med körkort och bil och det innebär högre löner.

Emelie Hermes driver lanthandel i S:t Anna och är ordförande i intresseföreningen Navet i havet. 

– Det är jättemånga av mina kunder som är kritiska till nedläggningen, säger hon. Först lades busstiderna om så de inte passade de som pendlade, sedan lades linjen ner.

Det är många som pekar på just det när ETC Norrköping ringer runt. Först ändrades busstiderna till det sämre, sedan lades linjen ner när färre åkte. 

– Jag vet inte om fler skulle åka med andra turlistor, säger Göran Gunnarsson(C) ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland. Det är så individuellt med arbetstider numer.

Får åka med skolskjutsen

Det debatten främst har handlat om är skolbarnens möjligheter att ta sig till och från skolan. Värst drabbas gymnasieelever där kommunerna inte har skyldighet att ordna med skolskjuts. Kommunerna har också agerat olika. 

Motala kommun låter inte gymnasieungdomar åka med skolskjutsarna. I Finspång togs beslutet att låta alla – även privatpersoner – åka med skolskjutsarna i mån av plats.

– Det går om än med minsta möjliga marginal, säger Herman Vinterhjärta (MP), kommunalråd i Finspång. Det räcker att två nya flyttar in i till exempel Regna för att alla inte ska få plats i skolbussen. Och att köpa in ännu en buss har kommunen inte råd med.

Finspång – liksom de flesta kommuner – protesterade mot Östgötatrafikens nedläggningsförslag, men förgäves.

– Kostnaden flyttas ju bara från region Östergötland till kommunerna, säger han, så totalt sett blir det inte billigare.

– Dessutom finns en demokratisk aspekt, fortsätter Herman Vinterhjärta. Det handlar om samhällsservice att ha en fungerande kollektivtrafik på landsbygden.

– Det är oerhört viktigt med en levande landsbygd, tycker Göran Gunnarsson (C), men man måste hitta andra lösningar än kollektivtrafik.

En mobilapp för samåkning är ett av Göran Gunnarssons förslag på alternativ. 

– Det är bra om människor tar ansvar själva för att det ska fungera. Det stimulerar gemenskapen och blir lite som förr när människor tog eget ansvar för att lösa gemensamma problem, tycker han.

Läs vidare på nästa sida: Många ungdomar drabbas