Ledare. Kenneth Johansson .

2017-05-22 08:12
”Även om man är tillsvidare­anställd på bemanningsföretaget så vet man inte till vilken lön man ska få jobba, då den styrs av snittlönen på det företag som man arbetar på.”  Bild: Stina Stjernkvist/TT
”Även om man är tillsvidare­anställd på bemanningsföretaget så vet man inte till vilken lön man ska få jobba, då den styrs av snittlönen på det företag som man arbetar på.” 

Viktigt att värna om de inhyrdas rättigheter

Bemanningsföretagens tjänster ska vara en tillfällig lösning och inte för att slå ut fastanställd personal.

Den växande inhyrningsbranschen har fått ett nytt avtal.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Nu har även företagen som hyr ut arbetare fått anpassa sig till ett nytt avtal i linje med övriga avtal med det så kallade ”märket” som norm. Märket sattes när IF Metall gjorde det treåriga avtalet i slutet av mars. Ett treårigt avtal som innebär arbetsfred, vilket betyder att facket inte längre har rätt att lägga ned arbetet. 

Bemanningsavtalet är ett mycket viktigt avtal då det är den bransch som växer mest av alla. Den tillför inga nya jobb utan växer på bekostnad av att andra arbetstillfällen försvinner.

En anställd inom bemanningsbranschen vet oftast inte var hen ska jobba nästa månad, inte heller hur mycket pengar som kommer in till att betala familjens räkningar. Även om man är tillsvidareanställd på bemanningsföretaget så vet man inte till vilken lön man ska få jobba, då den styrs av snittlönen på det företag som man arbetar på. Då kan det variera beroende på om man arbetar skift på en fabrik eller dagtid på ett lager. Värst av allt är ju om man inte blir uthyrd, då man få nöja sig med garantilönen.

Vi som är fackligt aktiva måste jobba för att stötta och hjälpa de som kommer in som inhyrda och arbetar på våra arbetsplatser. Vi måste se till att de får det de har rätt till även om de inte tillhör vårt egna fack. Eller så som är mycket vanligt i bemanningsbranschen – inte är med i något fack över huvud taget.

Den som ifrågasätter något på sitt kundföretag kan helt plötsligt bli utbytt mot någon annan och inte vara aktuell för nya arbetspass. Därför finns det en rädsla att klaga eller ifrågasätta sin situation. Det kan vara arbetsmiljön som är dålig eller att det finns risker för arbetsskador. Det finns forskning som tydligt visar att inhyrd personal mår sämre, är sjukare och skadas oftare på jobbet.

Ofta är det de inhyrda som får ta de arbetsuppgifter som de anställda inte vill göra, enkla men också mer riskfyllda i en dålig arbetsmiljö. Forskningen visar även att när arbetsmiljön har förbättrats för fast anställda har de inhyrda tagit över skadorna. De inhyrda får ofta de monotona och enkla uppgifterna som är enkla att lära ut, men som inte sällan leder till förslitningsskador.

Om en arbetsgivare hyr in sin personal så vill han självklart ha de som är friska och starka. Inte de som är i behov av enkla arbetsuppgifter och kanske även av rehabilitering.

Dagens anställningar är slit och släng. 

När man inte hinner med i samma takt eller blir sjuk, då vill arbetsgivarna byta ut en och ta in en ny ung och rask. När det gäller anställd personal måste arbetsgivarna förhandla först. Men när det gäller inhyrda är det inga problem. Det är bara att beställa en ny från bemanningsföretaget.

Därför är det viktigt att villkoren för de anställda inom bemanningsbranschen är bra och kanske till och med bättre än för oss övriga. Bemanningsföretagens tjänster ska vara en tillfällig lösning och inte för att slå ut fast anställd personal.

Kenneth Johansson
Kenneth Johansson  

Fackligt aktiv vid Svenska pappersindustri-arbetareförbundet

Läs andra artiklar av Kenneth Johansson