Kultur & Nöje.

2017-05-19 12:00
  • Kammaroperan ”Akvarium”  med operakompaniet Man Must Sing är den uppsättning som Scenkonstbienalens producent Ingrid Fransson skulle välja att se – om hon bara fick välja en. Bild: Per T Buhre
    Kammaroperan ”Akvarium” med operakompaniet Man Must Sing är den uppsättning som Scenkonstbienalens producent Ingrid Fransson skulle välja att se – om hon bara fick välja en.
  • Maria Svelands dramatikerdebut ”Befrielsefronten” har nypremiär under Scenkonstbiennalen. Bild: Kicki Nilsson/ICON
    Maria Svelands dramatikerdebut ”Befrielsefronten” har nypremiär under Scenkonstbiennalen.
  • Shebly Niavarani, Mina Azarian och Bahdor Foladi i den tragikomiska teateruppsättningen ”Salongen”. Bild: Jannie Flodma/Sveriges Radio
    Shebly Niavarani, Mina Azarian och Bahdor Foladi i den tragikomiska teateruppsättningen ”Salongen”.
  • Koreografin ”Shapes of States” av Stina Nyberg utforskar 1920-talets folkhälso­ideal och jämför dem med dagens träningsideal.  Bild: José Figueroa
    Koreografin ”Shapes of States” av Stina Nyberg utforskar 1920-talets folkhälso­ideal och jämför dem med dagens träningsideal.
  • Teater tamauers uppsättning ”Mens” beskrivs som både personlig, humoristisk och informativ.  Bild: Lina Ikse
    Teater tamauers uppsättning ”Mens” beskrivs som både personlig, humoristisk och informativ. 

Scenkonstbiennal  intar Norrköping

Den 23–28 maj fylls centrala Norrköping av teater, dans, opera, musikteater och nycirkus. Norrköping står då värd för en nationell scenkonstbiennal dit både branschfolk och allmänhet välkomnas.

”Det är ett fantastiskt tillfälle för Norrköpingsborna att ta del av massor av scenkonst med jättehög kvalitet”, säger Ingrid Fransson, producent för biennalen.

25 produktioner kommer att visas på tolv spelplatser i Norrköping, däribland i De Geerhallen, Stora teatern, Värmekyrkan och Hallarna. Sexton av dessa produktioner är speciellt utvalda från föreställningar som har visats i Sverige under 2015–2017.

– Vi har haft en jury som har valt ut dem. 233 stycken nominerades, juryn har haft ett tufft uppdrag att sålla ut 16 av dem. De som har valts speglar scenkonstklimatet i Sverige i dag, säger Ingrid Fransson

Bland de produktioner som juryn har fastnat för finns alltifrån nyskriven kammaropera till nycirkus, teater och dans. ”Befrielsefronten” är en av förställningarna och spelas av Örebro länsteater. Den handlar om mäns sexuella våld och hur det påverkar vårt samhälle. Manuset är skrivet av författaren Maria Sveland som gör dramatikerdebut med uppsättningen. Andra föreställningar tar upp dagsaktuella frågor som hotet mot klimatet, flyktingskap och asyl. Kön, jämställdhet och etnicitet är teman som återkommer.

– Scenkonsten präglas av sin samtid. Jag kan också se att gränserna tänjs. Olika uttryck, som teater, dans, opera och ny teknik blandas med varandra i uppsättningarna i dag.

Internationella gäster

Studenter från scenskolorna i Malmö, Göteborg och Stockholm visar upp sina examensföreställningar och två internationella gästspel från Kanada och Island presenterar nyskapande dans och teater.

– Vi har bjudit in internationella gäster för att ta del av svensk scenkonst, men också för att de ska dela med sig av sina erfarenheter. Dessutom kommer de svenska kulturråden från London, Berlin, Moskva, Peking, Washington, Paris och Istanbul för att berätta om sitt arbete. Vi räknar med att 1200 –1400 inom branschen kommer att närvara.

Under biennalen hålls även ett hundratal seminarier och workshopar där aktuella frågor tas upp, som jämlikhet inom scenkonsten, hur framtidens publik ser ut och digitalisering av scenkonst som ett sätt att nå ut till fler.

Det går att köpa ett scenkonstpass för hela veckan, enstaka dagar eller biljetter till enskilda föreställningar. Under några av veckans dagar, 25–27 maj, bjuds också på gratis gatuteaterfestival, däribland med cirkusgrupper från Madagaskar, men också från Norrköping med omnejd. Scenkonstbiennalen arrangeras vartannat år i Sverige och är en möjlighet för alla inom branschen att mötas.

Stor möjlighet till nätverkande

– Många frilansar så det blir en vecka med mycket nätverkande, till exempel anordnas en audition för nyanlända skådespelare, säger Ingrid Fransson.

Huvudarrangör är Scensverige tillsammans med Östgötateatern och Upplev Norrköping.

Som producent skulle Ingrid Fransson vilja se alla uppsättningar. Men om hon måste välja bara en – ja då blir det kammaroperan ”Akvarium” med operakompaniet Man must sing, som spelar i den nyrenoverade Hörsalen. Den handlar om miljö och miljöförstöring, individuella lösningar på strukturella problem och om att våga konfronteras med livets mörka sidor.

– Det är poeten Naima Chahboun som har skrivit librettot, alltså operatexten, och tonsättaren Roger Assar Johansson som står för den nyskrivna musiken.  Jag tror det blir en enormt spännande föreställning.