Inrikes.

2017-02-17 05:54
  • Om nolltaxa införs skulle användandet av kollektivtrafiken troligen öka. Bild: Lisa Karlsson
    Om nolltaxa införs skulle användandet av kollektivtrafiken troligen öka.
  • Frågan om nolltaxa på Östgötatrafikens bussar är iskall i Norrköping – trots att de allra flesta skulle tjäna på gratis kollektivtrafik.  Bild: Lisa Karlsson
    Frågan om nolltaxa på Östgötatrafikens bussar är iskall i Norrköping – trots att de allra flesta skulle tjäna på gratis kollektivtrafik.
  • Ungdomarna hör till vinnarna om nolltaxa införs, då det ger dem större oberoende och möjligheter att förflytta sig i länet.  Bild: Lisa Karlsson
    Ungdomarna hör till vinnarna om nolltaxa införs, då det ger dem större oberoende och möjligheter att förflytta sig i länet. 

Så mycket tjänar du på att nolltaxa införs

Att införa gratis kollektivtrafik i länet skulle inte kosta mer än en skattehöjning på 85 öre per 100-lapp. Det skulle minska biltrafiken och öka rättvisan. Ändå är frågan iskall och Region Östergötland satsar i stället på högre priser i kollektivtrafiken.

ETC Norrköping har tillsammans med ekonomen Sten Ljunggren räknat ut vad det skulle kosta för Region Östergötland att ta bort avgiften för de som åker med kollektivtrafiken och i stället betala all kollektivtrafik genom skatten. Det visar sig att en stor majoritet av Norrköpingsborna skulle tjäna på att betala kollektivtrafiken via skattsedeln i stället för genom biljettpriset, även om resandet skulle öka.   


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Om en räknar med att andelen resor ökar när det blir gratis, så att driftkostnaderna blir 20 procent högre, skulle det krävas en skatteökning på 83 öre per intjänad hundralapp. Det innebär att den som tjänar 30 000 kronor skulle behöva betala 239 kronor mer i skatt varje månad. Jämfört med ett månadskort hos Östgötatrafiken som kostar 790 kronor, innebär nolltaxan alltså en vinst med 551 kronor. En person med högre inkomst, exempelvis 75 000, skulle tjäna 180 kronor om månadskortet betalades med skatten.

Experimentera med nolltaxa

Flera städer i Europa håller just nu på att experimentera med nolltaxa i deras kollektivtrafik. I Tallin, Estlands huvudstad, är det sedan 2013 gratis att åka kollektivt. I Paris har vissa dagar varit avgiftsbefriade för att försöka minska biltrafiken, då föroreningarna har varit ovanligt höga. Även tre svenska städer har bytt till en skattebaserad finansieringsmodell: Kiruna, Avesta och Hallstahammar.

Men i Östergötland är frågan nästan helt död. År 2012 flyttades ansvaret för kollektivtrafiken från kommunerna till Region Östergötland. Det innebär att det i dag är en landstingspolitisk fråga hur kollektivtrafiken finansieras. Men kommunerna kan fortsatt beställa nolltaxa inom sin egen kommun, även om det är en ovanlig lösning.

I november kunde ETC Norrköping rapportera om att de styrande politikerna i Region Östergötland vill gå åt andra hållet och minska den andel av kollektivtrafiken som finansieras via skattsedeln. I dagsläget finansieras 60 procent av resan med regionens egna pengar och 40 procent genom biljettpriserna. Men regionen långsiktiga plan är att det ska fördelas 50/50 i stället. Till ETC Norrköping sade då Östgötatrafikens kommunikationschef att höjda priser är en nödvändig del i att nå det målet.

– Det måste till en växelverkan mellan förändrat utbud, fler kunder och justerade priser om målet ska kunna nås.

En som är väldigt kritisk mot regionens planer på att höja den andel av kollektivtrafiken som betalas med biljetten är Franco Sincic, trafiklandstingsråd för Vänsterpartiet.

– Vi har drivit frågan om att ta bort avgifterna i kollektivtrafiken sedan valet. Det är helt fel väg att gå att öka avgifterna i stället. Det handlar om miljön och om rättvisan. Det är inte alla som har råd att åka kollektivt. Det handlar även om långsiktighet – vi måste konkurrera ut bilen och få fler att åka kollektivt i stället. Man kan inte tänka ett år i taget utan man måste se längre.

Läs vidare på nästa sida: Inte varit intresserade

Fakta

Så här har vi räknat:

Den totala kostnaden för kollektivtrafiken i länet är i dag 1,435 miljarder kronor.

Till 60 procent finansieras kollektivtrafiken i dag genom skattsedeln och 40 procent betalas av resenärerna genom biljettintäkter.

En höjning av landstingsskatten med 49 öre skulle kompensera för bortfallet av biljettintäkterna som under 2016 var 412 miljoner.

Eftersom chansen finns att fler vill resa om det är gratis, har vi räknat ut vilken skattehöjning som skulle krävas om driftskostnaden ökade med 20 procent. Då blir det totalt 83 öres skattehöjning per 100-lapp.

Biljettpriser i kollektivtrafiken:

Månadskort hela länet 790:- 

Närområde 525:- 

Tätort 405:- 

Månadsinkomst och skattehöjning

Månadsinkomst 15 000
Skattehöjning (kr) 59    

Månadsinkomst 20 000
Skattehöjning (kr) 76

Månadsinkomst 25 000
Skattehöjning (kr) 103

Månadsinkomst 30 000
Skattehöjning (kr) 149

Månadsinkomst 40 000
Skattehöjning (kr) 321

Månadsinkomst 75 000
Skattehöjning (kr) 610

Vinnare

Det är främst låginkomsttagare som pendlar långt som skulle vinna på nolltaxa. Men även pendlande höginkomsttagare skulle vinna på nolltaxa.

Ungdomar som oftast är beroende av föräldrars ekonomi när de ska ut och resa skulle enklare kunna förflytta sig i länet.

Förlorare

De som främst använder cykeln framför bussen får en skattehöjning, även de som fortsätter att välja bilen. Men om åtgärden leder till att färre tar bilen ger det andra fördelar även för grupper som inte väljer buss eller tåg. Exempelvis mer utrymme i trafiken och minskade avgaser.