Reportage.

2017-02-21 07:46
  • Det är viktigt att visa upp en cool och attraktiv bild av lantbruket, och sudda ut bilden av bonden i blå overall som klappar en ko, tycker Sofia Lindblad.  Bild: TT
    Det är viktigt att visa upp en cool och attraktiv bild av lantbruket, och sudda ut bilden av bonden i blå overall som klappar en ko, tycker Sofia Lindblad. 
  • Sara Gustavsson och John Pettersson pluggar en 40 veckor lång lantbruksutbildning på Vretaskolan. De är kritiska till att flashiga filmer kommer lösa problemet med en åldrande lantbrukssektor.  Bild: Lisa Karlsson
    Sara Gustavsson och John Pettersson pluggar en 40 veckor lång lantbruksutbildning på Vretaskolan. De är kritiska till att flashiga filmer kommer lösa problemet med en åldrande lantbrukssektor. 
  • Sofia Lindbland från LRF leder projektet Grön attraktionskraft, som ska locka unga till det gröna näringslivet.  Bild: Lisa Karlsson
    Sofia Lindbland från LRF leder projektet Grön attraktionskraft, som ska locka unga till det gröna näringslivet. 

Framtidens bonde ska rekryteras på Youtube

Var tredje bonde som driver lantbruk i Sverige är över 65 år. Därför tar Lantbrukarnas riksförbund, LRF, nu krafttag för att locka unga till utbildningar inom de gröna näringarna. Men häftig marknadsföring löser inte hela problemet – menar elever från Vretaskolan. 

Sverige importerar redan i dag hälften av den mat vi äter, och de matförråd för krissituationer som fram till slutet av 1990-talet fanns på runt 200 platser i landet har avvecklats. Det här har det pratats en hel del om i media den senaste tiden. Men hur ska Sverige bli mer självförsörjande? Hur ska vi lyckas utveckla vårt eget jordbruk? Den knäckfrågan var ett tema när Vreta kluster i samband med sitt femårsfirande arrangerade Världens viktigaste dag. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


En av talarna under seminariedagen var Sofia Lindblad från LRF, ansvarig för projektet Grön attraktionskraft vars syfte är att locka unga till skogs- och lantbruksyrken. Hon ser flera utmaningar inom det svenska lantbrukets närstående framtid. Dit hör till exempel den generellt låga förståelsen för jordbrukets betydelse hos den svenska allmänheten. 

– Dagens unga väljer inte bort yrken inom det gröna näringslivet – de vet inte att de finns. Därför har vi en ganska lång väg att gå för att få dessa unga att välja oss, säger Sofia Lindblad. 

Ekologi och hållbarhet

Däremot är dagens unga välbekanta med begrepp som ekologi och hållbarhet och har goda tekniska kunskaper, något som LRF har försökt att ta vara på inom sitt kommunikationsprojekt. Bland annat genom korta filmer där jordbruket framstår som en blandning av science fiction och fotbollsmatch. I en av dem flyger en drönare över gråtonade sädesfält medan en muskulös kille i sportiga kläder övervakar sina tillgångar via en skärm på köksbordet. I motljus skedar han i sig vad som ser ut att vara fil med müsli innan han ger sig ut för att ta tag i årets viktigaste händelse: skörden. 

– Vi vill visa vad man faktiskt gör inom det gröna näringslivet och att man faktiskt får jobb efter utbildning, säger Sofia Lindblad. 

Det är viktigt att visa upp en cool och attraktiv bild av lantbruket, och sudda ut bilden av bonden i blå overall som klappar en ko, tycker Sofia Lindblad. Och eftersom det är på sociala medier som dagens unga hänger är det där filmerna ska spridas och nyrekryteringen ske. Glöm flygblad, infofoldrar och glöm mässor om jordbruk. 

– Vi ska inte vara på Skogselmia, vi ska vara på Dreamhack, säger hon. 

Kända från Youtube

Av samma anledning har LRF valt att plocka in några ungdomar kända från Youtube i sitt projekt, med uppgiften att pröva på bondeyrket för en dag. 

Men hur kommer en in som företagare inom det gröna näringslivet om en inte ärver en gård eller gifter sig med en bonde? Att köpa en gård och alla dess tillbehör innebär ju enorma utlägg. Den frågan har Sofia Lindberg inget svar på. 

– Det är en stor utmaning och där måste vi jobba och hitta lösningar, säger hon. 

Efter seminariet pratar ETC Norrköping med John Pettersson, 22, och Sara Gustavsson, 21, som läser utbildningen lantbruk 40 veckor på Vretaskolan. De är skeptiska till att häftiga filmer kommer att räcka för att locka unga till lantbruket och tycker att andra viktiga frågor i stället behöver besvaras. 

– Vad en lantbrukare tjänar till exempel. Det skulle vi vilja ha svar på, säger John Pettersson. 

– Tjänar de bara 5 000 i månaden så säg det då. Eller om de tjänar jättemycket så säg det och berätta hur de jobbar, säger Sara Gustavsson. 

Gifta in sig

I deras klass drömmer ingen om att köpa en egen gård, enligt dem. Kanske för att det är en ekonomisk orimlighet. 

– Det är att gifta in sig eller jobba som inhyrd som gäller, säger Sara Gustavsson.    

Fakta

Jordbruksföretagare i Östergötland 

År och antal

1981: 5929

1991: 4923

2000: 3319

2013: 3022

Källa: Jordbruksverket