Reportage.

2017-08-09 06:00
  • Färjeleden är 250 meter och tar tre minuter. Det görs 11 300 turer på ett år och förra året åkte 56 000 bilar över med färjan. Bild: Niclas Sandberg
    Färjeleden är 250 meter och tar tre minuter. Det görs 11 300 turer på ett år och förra året åkte 56 000 bilar över med färjan.
  • Jonny Svensson har vid sidan av sitt ordinarie jobb kört färja sedan 1997. ”Finare arbetsplats får man nog leta efter. Man är nära naturen, ser årstidernas växlingar och så ­träffar man många trevliga människor”, säger han.
    Jonny Svensson har vid sidan av sitt ordinarie jobb kört färja sedan 1997. ”Finare arbetsplats får man nog leta efter. Man är nära naturen, ser årstidernas växlingar och så ­träffar man många trevliga människor”, säger han.
  • Det har troligen funnits någon form av färja vid det smala sundet ända sedan Stegeborgs slott uppfördes på Gustav Vasas tid. På 1920 talet blev det färjetrafik i organiserad form och 1953 tog dåvarande Vägverket över ansvaret för leden.
    Det har troligen funnits någon form av färja vid det smala sundet ända sedan Stegeborgs slott uppfördes på Gustav Vasas tid. På 1920 talet blev det färjetrafik i organiserad form och 1953 tog dåvarande Vägverket över ansvaret för leden.

Eldrivna Elvira går på lina över Slätbakens sund

Det är miljön som är vinnaren när Stegeborgsfärjan den 29 juli i år gick över från dieseldrift till eldrift.

”Det är känslig miljö i Slätbaken och det känns fantastiskt för vår del att kunna bidra till minskad miljöpåverkan”, säger Ingrid Jarnryd, kommunikationschef på Trafik­verkets färjerederi.

 

Bilar, motorcyklar och cyklister­ åker ombord på Elvira som ligger och blänker i solgasset på Vik­bolandssidan av Slätbaken. På andra sidan vattnet fungerar Stegeborgs slottsruin som en vacker fond. Några semesterfirare väljer att gå ombord till fots för att njuta av utsikten i det fina vädret. När sista bilen rullat på och bommen stängts glider färjan i det närmaste helt ljudlöst över det 250 meter smala sundet mellan Norrkrog och ­Slottsholmen.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


”Det blir inga avgaser”

– Vi som jobbar här på färjan tycker det fungerar bra med eldrift. Det är tyst och lugnt, vi slipper starta dieselmotorn varje gång och det blir inga avgaser eller vibrationer. Sedan är det behagligare i hytten nu för luftkonditioneringen kan vara på hela tiden och inte bara när dieselmotorn är igång, säger befälhavaren Jonny Svensson, som från styrhytten manövrerar färjan mot väntande bilar på andra sidan.

Han är en av tiotalet timanställda­ och tre fast anställda som ser till att färjan går varje dag, året runt.

Det nya drivsystemet med en kabel som förser färjan med elkraft till driften har Trafikverket utvecklat själva. Systemet fungerar så att kabeln sitter på ett stort hjul på färjans ena sida och är kopplad i ett uttag på land. När färjan åker mot Slottsholmen rullas kabeln ut och när hon åker tillbaka rullas kabeln upp igen.

– De fick städa upp botten i sundet innan de monterade kabeln eftersom den lägger sig där. Men det har funkat smidigt och själva körningen skiljer ingenting. Spakar och reglage är samma som förut, säger Jonny Svensson.

Sveriges femte elfärja

Förutom minskat buller och en bättre arbetsmiljö har Trafikverket som mål att minska användandet av fossila bränslen och utsläpp av koldioxid från sin färjetrafik.

– När vi går över till eldrift möjliggör vi för en helt fossilfri drift, säger Ingrid Jarnryd, kommunikationschef på Trafikverkets Färjerederi.

Stegeborgsfärjan är Sveriges femte elfärja och Trafikverket har som ambition att systemet ska ­användas på fler linjer. För att kunna driva färjor som går längre sträckor fossilfritt, där kabel­systemet inte fungerar, testar nu Trafikverket att driva färjor med HVO, en syntetisk diesel gjord på vegetabiliska eller animaliska fetter.

– Vi har också precis tagit beslut att vi ska bygga en batteridriven färja. Det blir en stor båt, 100 meter lång och 18 meter på bredden.

Det är inte bara miljön och arbetsmiljön som gynnas av bytet av drivsystem.

Det är mindre underhåll och högre driftsäkerhet på elkabel–färjorna, vilket ­gynnar resenärerna­. Något som är viktigt för Jonny Svensson och hans ­kollegor som 365 dagar om året ska se till att människor och fordon kan ta sig över Slätbaken punktligt och tryggt.

Färjan Elvira

Byggd: 1992.

Kapacitet: 10 personbilar.

Maxlast: 55 ton.

Får ta ombord: 80 passagerare.

Trafikerar Stegeborgsleden 365 dagar om året. Sommartid 06.00–24.00. Vintertid 06.00–22.00.

Trafikerade Hamburgersundsleden på västkusten innan hon kom till Stegeborgsleden 2004.

Manövreras av en befälhavare.

Eldrift med kabel sedan 29 juli 2017.